In 1972 kwam de "Grote Straat" op het idee om een majorettenoptreden te verzorgen of een groep op te richten als deelnemer aan de jaarlijkse Fietelstoet te Eine. Lieva De Winter & Henri Van De Putte namen de verantwoordelijkheid op zich en Mevr. Cnudde-Norga  zorgde voor de kundige leiding. Maar dit was buiten de harmonie gerekend, die de groep liever voor de harmonie zag en het optreden hielp verzorgen.

Zo werd in 1973 dan ook definitief van start gegaan met ons Eins Majorettenkorps en werd er 2x per week gerepeteerd op het grasveld bij de instructrice thuis. Later werd de sportzaal van de jongensschool ter beschikking gesteld. Enkele meisjes vormden opleidingsstages in binnen- en buitenland en konden dan zo de opgedane kennis aan de anderen doorgeven. De groep groeide in enkele jaren uit tot één van de beste van het land. Bijvoorbeeld: de "Jubileumshow" van de harmonie in 1982 lokte meer dan 1500 toeschouwers en bij het optreden in de stoet voor het 1000-jarig bestaan van Luik, waren er meer den 100.000 toeschouwers. Waalse dagbladen vermeldden de harmonie met de majoretten als de meest opmerkelijke groep van de stoet.

Door de jaren groeide de groep majoretten en werd er een groep "miniretten" aan toegevoegd, jonge meisjes in opleiding. Het aantal majoretten groeide uit tot 80 waarvan verschillende majorettes twirling prijzen op wedstrijden in binnen- en buitenland behaalden. Hierbij werden er zelfs shownummers met 2 en zelfs 3 sticks toegevoegd aan het repertoire.

Maar... aan alles komt een einde. De "mode" veranderde, majorettengroepen verdwenen en ook bij ons werd het moeilijk om de groep bij elkaar te houden en nog meisjes te vinden die zich voor een aantal jaren wilden toezeggen. Mevr. Cnudde-Norga stopte in 1985 waardoor verschillende oud-majoretten en anderen de leiding op zich namen voor telkens een jaar tot de groep in 1990 uiteindelijk een stille dood stierf.

Tot 2003! Op het concert van de harmonie werd een groep van de oud-majoretten, ondertussen zelf al moeders, bereid gevonden om nog eens op te treden. Ze oogsten veel succes en van verschillende kanten kwam de verzuchting om terug met een groep majoretten te starten. 2 oud-majoretten, Anneleen Delagrense & Ingrid Devenyn, namen de taak op zich om nummers te ontwerpen en aan te leren. De eerste inschrijvingen kwamen dan ook van kinderen van de oud-majoretten, van 7 tot 13 jaar, zodat in  het eerste jaar gestart werd met 30 kinderen.

Momenteel zijn onze majoretten nog altijd springlevend en druk aan het oefenen. Op onze laatste optredens oogstende ze terug veel succes dus doe zo voort!

All contents copyright 2014 Koninklijke Harmonie Sint-Cecilia & Majorettenkorps Eine - Oudenaarde
Design & Webmastering donated by Samuel Van Eetvelde